Asupriti de imperiul rus, parintii nostri asteptau si credeau ca ziua cand vor veni americanii e aproape. A ramas ca un dicton peste timp care e greu de explicat generatiilor urmatoare. Ne-am dorit capitalism cu setea celui care vede o eticheta incitanta, pe o sticla de suc al carei continut trebuie, in mintea sa de imerb, sa fie cel putin la fel de bun ca ambalajul. Si iata-ne in economia de piata unde e loc pentru toti, unde gradul de saturare al unei piete libere e departe de punctul critic.
Unul din beneficiile economiei de piata (cel putin asa il resimt eu) este crearea premiselor concurentiale. Chiar daca nu citesti compendii de marketing, realizezi mai devreme sau mai tarziu ca trebuie sa-ti definesti un public tinta pe care e de dorit sa inveti sa-l cunosti ca pe propriul tau buzunar. Astfel reusesti, in cazul mediocru, sa-i satisfaci nevoile, in cazul cel mai fericit, sa le anticipezi. Construindu-ti publicul tinta in mod sigur ajungi sa te diferentiezi de concurenta, pentru ca el dicteaza si tu te adaptezi. Concurenta poate sau mai degraba trebuie sa aplice aceeasi strategie pentru a trai perete in perete cu tine. Si stiti ceva? Chiar se poate.
Sa aruncam o privire asupra unei situatii reale dintr-un cartier bucurestean: intr-un perimetru de 50 mp avem 3 magazine de paine: o fabrica cu magazin de desfacere, un brand si un no-name. Toate comercializeaza paine sau mai corect spus, produsul de baza este painea. Mai intai a existat fabrica care excela prin paine calda, magazinul nefiind tocmai primitor. Chiar pe colt cu aceasta, un alt magazin de paine care era sub un brand binecunoscut – vindea in plus chifle, batoane. Au coexistat o buna bucata de timp pana cand a aparut al treilea magazin care a inceput cu vanzare de paine, iar in plan secund, mici produse de uz casnic.
Dupa ani de zile acesti trei comercianti isi conduc business-urile in acelasi loc, avandu-se in imediata vecinatate. Cum au reusit ? Dezvoltand gama de produse si servicii in asa fel incat si-au demarcat foarte bine categoriile de cumparatori. Fabrica a renovat magazinul de desfacere, incercand sa faca cat mai “vizibila” activitatea de productie. Odata ce intri in incapere, se poate vedea cuptorul in care se coace painea. Peretii au fost inlocuiti cu geamuri masive, iar curatenia este la ea acasa. Cat despre sortiment au introdus o varietate de produse de patiserie, prajituri, cozonac, chec, ca la mama acasa, asta pe langa doua tipuri de franzela clasica, plus celelalte sortimente de paine. Deservesc si consumatorul de rand care vrea sa se bucure de mirosul aluatului aburind, dar primesc comenzi si pentru nunti, botezuri, pregatind de asemenea preparate de sezon pentru Paste si Craciun. Punga este din partea casei.
Magazinul in care se vinde acel brand si-a largit si el sortimentul, in plus a adus o masina de feliat paine si se adreseaza cumparatorilor care considera numele o garantie a calitatii.
Cel de-al treilea intrat, dupa o scurta perioada a mai achizitionat cativa mp si si-a deschis un minisupermarket unde oamenii intra sa-si ia paine cu predilectie, la care se adauga, de obicei si alte produse, de la tigari, mancare, pana la detergent. Atmosfera e placuta si este singurul magazin dintre cele trei care are aer conditionat. Aici punga costa, sortimentarea in materie de panificatie e redusa, dar painea e foarte gustoasa. De retinut ca toate cele trei magazine au preturi diferite la paine.
Daca mai e loc pentru un al patrulea ? Posibil, dar probabil acesta ar trebui sa se axeze pe servicii de inalta calitate, ca sa reziste celor deja existenti. Pe scurt, e loc pentru toata lumea. Trebuie creat doar un avantaj competitional care sa-ti dea accesul la un nou segment de clienti, fie ca sunt noi veniti, fie ca se desprind din segmentele concurentei. De cizelat, cizeleaza piata!